Dieser Internet-Auftritt kann nach dem Tod des Webmasters, Peter Strutynski, bis auf Weiteres nicht aktualisiert werden. Er steht jedoch weiterhin als Archiv mit Beiträgen aus den Jahren 1996 – 2015 zur Verfügung.

"... zum Gebrauch der US-Truppen gegen Irak zu ermächtigen" / "To authorize the use of United States Armed Forces against Iraq"

Bushs Resolutions-Entwurf für den US-Kongress im Wortlaut / Text of Bush’s draft resolution on Iraq

Am 19. September brachte US-Präsident den Entwurf für eine Resolution im US-Kongress ein, womit er sich freie Hand für einen Angriff auf Irak erwartet.
Im Folgenden dokumentieren wir den Entwurf in der Fassung, die den Sprechern des Repräsentantenhauses (J. Dennis Hastert) und des Senats (Thomas A. Daschle) sowie den jeweiligen Sprechern der Minderheitsfraktion zugeleitet wurde, im amerikanischen Original.
Hier die wesentlichen Punkte aus der Resolution in Kürze:
  • Zunächst wird erinnert an einen Beschluss des Kongresses aus dem Jahr 1998, nachdem der Irakk seine "internationalen Verpflichtungen" gebrochen und dadurch "die vitalen Interessen der Vereinigten Staaten und den internationalen Frieden und die Sicherheit" bedroht habe; der Kongress drängte darauf, dass der Präsident geeignete Maßnahmen ergreifen sollte, damit der Irak seinen internationalen Verpflichtungen nachkomme.
  • Es wird festgestellt, dass der Irak weiterhin seine Verpflichtungen "in relevanter und unakzeptabler Weise" gebrochen habe ("... remains in material und unacceptable breach of its international obligations..."), indem er weiterhin chemische und biologische Waffen in nennenswertem Umfang besitzt und entwickelt und aktiv nach einer Atomweaffenkapazität strebt sowie terroristische Organisationen unterstützt.
  • Der Irak fährt auch fort in der brutalen Unterdrückung der Zivilbevölkerung einschließlich der Kurden; außerdem weigert er sich, über Nicht-Iraker, die widerrechtlich festgehalten werden, Auskunft zu geben bzw. sie frei zu lassen; auch weigert sich Irak, widerrechtlich angeeignetes kuwaitisches Eigentum zurückzugeben.
  • Erinnert wird daran, dass das irakische Regime seine Bereitschaft demonstriert hat, Massenvernichtungswaffen gegen andere Nationen und die eigene Bevölkerung einzusetzen. Das irakische Regime habe ebenfalls demonstriert seine Feindseligkeit gegenüber den USA, u.a. durch den Mordversuch am früheren Präsidenten Bush 1993 und durch das tausendfache Beschießen von US- und Koalitionsstreitkräften, welche die Resolutionen des UN-Sicherheitsrats durchzusetzen versuchen.
  • Bekannt sei auch, dass Mitglieder von Al Qaida, die verantwortlich seien für die Angriffe vom 11. September 2001, sich im Irak aufhielten.
  • Die Angriffe vom 11. September 2001 unterstreichen auch die Ernsthaftigkeit der Bedrohung durch die Weitergabe irakischer Massenvernichtungswaffen an internationale Terrororganisationen.
  • Die USA haben das ureigene Recht (inherent right), so wie es in der Charta der Vereinten NAtionen anerkannt ist, Militär zur Selbstverteidigung einzusetzen.
  • Es bestehe eine große Gefahr, dass Irak Massenvernichtungswaffen gegen die USA oder ihre Truppen einsetzt oder sie an Terroristen liefert: Dies rechtfertige den Gebrauch von Gewalt durch die USA.
  • Erinnert wird an den Bruch internationaler Verpflichtungen in Bezug auf die Abrüstung Iraks, insbesondere die Resolutionen 687, 688, 949, 678 des UN-Sicherheitsrats.
  • Die drei folgenden Spiegelstriche erinnern an geltende Kongress-Beschlüsse, die bereits den Gebrauch von militärischer Gewalt versehen.
  • Der Präsident habe die verfassungsmäßige Macht, Maßnahmen zu ergreifen, um Akte des internationalen Terrorismus gegen die USA zu verhindern.
  • Der Präsident habe schließlich das verfassungsgemäße Recht, zur Verteidigung der nationalen Sicherheitsinteressen der USA Gewalt anzuwenden.
Aus all diesen Gründen beschließen der Senat und das Repräsentantenhaus in einer gemeinsamen Kongress-Resolution:
  1. Die gemeinsame Resolution soll den Kurztitel tragen "Weitere Resolution zum Irak".
  2. Der Präsident wird ermächtigt, alle ihm geeignet erscheinenden Mittel, einschließlich Gewalt, einzusetzen, um die Einhaltung der oben genannten Resolutionen des UN-Sicherheitsrats zu erzwingen, die nationalen Sicherheitsinteressen der Vereinigten Staaten gegen die vom Irak ausgehende Bedrohung zu verteidigen und internationalen Frieden und Sicherheit in der Region wiederherzustellen.


Text of Bush’s draft resolution on Iraq

Proposal sent to Congress

THE WHITE HOUSE, WASHINGTON
September 19, 2002

Dear Speaker Hastert, Leader Daschle, Leader Lott, and Leader Gephardt,

As a follow-up to your discussion yesterday morning with the President, we enclose a suggested form of resolution with respect to Iraq. We stand ready to meet with you or your staffs to discuss our proposal,

As the President indicated to you, it is our hope that we can reach early agreement on the proposal at the leadership level to allow you to proceed to consider the resolution in your respective chambers as soon as possible.

Sincerely,

Nicholas E. Calio
Assistant to the President for Legislative Affairs
Alberto R. Gonzales
Counsel to the President

The Honorable J. Dennis Hastert
Speaker of the House of Representatives
Washington, DC 20515

The Honorable Thomas A. Daschle
Majority Leader
United States Senate
Washington. DC 20510

The Honorable Trent Lott
Minority Leader United States Senate
Washington, DC 20510

The Honorable Richard A. Gephardt
Minority Leader
House of Representatives
Washington, DC 20515

WHITE HOUSE DISCUSSION DRAFT
9/19/02

Joint Resolution
To authorize the use of United States Armed Forces against Iraq.
  • Whereas Congress in 1998 concluded that Iraq was then in material and unacceptable breach of its international obligations and thereby threatened the vital interests of the United States and international peace and security, stated the reasons for that conclusion, and urged the President to take appropriate action to bring Iraq into compliance with its international obligations (Public Law 105-235);
  • Whereas Iraq remains in material and unacceptable breach of its international obligations by, among other things, continuing to possess and develop a significant chemical and biological weapons capability, actively seeking a nuclear weapons capability, and supporting and harboring terrorist organizations, thereby continuing to threaten the national security interests of the United States and international peace and security;
  • Whereas Iraq persists in violating resolutions of the United Nations Security Council by continuing to engage in brutal repression of its civilian population, including the Kurdish peoples, thereby threatening international peace and security in the region, by refusing to release, repatriate, or account for non-Iraqi citizens wrongfully detained by Iraq, and by failing to return property wrongfully seized by Iraq from Kuwait;
  • Whereas the current Iraqi regime has demonstrated its capability and willingness to use weapons of mass destruction against other nations and its own people;
  • Whereas the current Iraqi regime has demonstrated its continuing hostility toward, and willingness to attack, the United States, including by attempting in 1993 to assassinate former President Bush and by firing on many thousands of occasions on United States and Coalition Armed Forces engaged in enforcing the resolutions of the United Nations Security Council;
  • Whereas members of al Qaida, an organization bearing responsibility for attacks on the United States, its citizens, and interests, including the attacks that occurred on September 11, 2001, are known to be in Iraq;
  • Whereas Iraq continues to aid and harbor other international terrorist organizations, including organizations that threaten the lives and safety of American citizens;
  • Whereas the attacks on the United States of September 11, 2001 underscored the gravity of the threat that Iraq will transfer weapons of mass destruction to international terrorist organizations;
  • Whereas the United States has the inherent right, as acknowledged in the United Nations Charter, to use force in order to defend itself;
  • Whereas Iraq’s demonstrated capability and willingness to use weapons of mass destruction, the high risk that the current Iraqi regime will either employ those weapons to launch a surprise attack against the United States or its Armed Forces or provide them to international terrorists who would do so, and the extreme magnitude of harm that would result to the United States and its citizens from such an attack, combine to justify the use of force by the United States in order to defend itself;
  • Whereas Iraq is in material breach of its disarmament and other obligations under United Nations Security Council Resolution 687, to cease repression of its civilian population that threatens international peace and security under United Nations Security Council Resolution 688, and to cease threatening its neighbors or United Nations operations in Iraq under United Nations Security Council Resolution 949, and United Nations Security Council Resolution 678 authorizes use of all necessary means to compel Iraq to comply with these “subsequent relevant resolutions,”
  • Whereas Congress in the Authorization for Use of Military Force Against Iraq Resolution (Public Law 102-1) has authorized the President to use the Armed Forces of the United States to achieve full implementation of Security Council Resolutions 660, 661, 662, 664, 665, 666, 667, 669, 670,674, and 677, pursuant to Security Council Resolution 678;
  • Whereas Congress in section 1095 of Public Law 102-190 has stated that it “supports the use of all necessary means to achieve the goals of Security Council Resolution 687 as bring consistent with the Authorization for Use of Military Force Against Iraq (Public Law 102-1),” that Iraq’s . repression of its civilian population violates United Nations Security Council Resolution 688 and “constitutes a continuing threat to the peace, security, and stability of the Persian Gulf region,” and that Congress “supports the use of all necessary means to achieve the goals of Resolution 688”;
  • Whereas Congress in the Iraq Liberation Act (Public Law 105-33 8) has expressed its sense that it should be the policy of the United States to support efforts to remove from power the current Iraqi regime and promote the emergence of a democratic government to replace that regime;
  • Whereas the President has authority under the Constitution to take action in order to deter and prevent acts of international terrorism against the United States, as Congress recognized in the joint resolution on Authorization for Use of Military Force (Public Law 107-40); and
  • Whereas the President has authority under the Constitution to use force in order to defend the national security interests of the United States;
Now, therefore, be it
Resolved by the Senate and House of Representatives of the United States of America in Congress assembled,

SECTION 1. SHORT TITLE.
This joint resolution may be cited as the “Further Resolution on Iraq”.

SEC. 2. AUTHORIZATION FOR USE OF UNITED STATES ARMED FORCES.
The President is authorized to use all means that he determines to be appropriate, including force, in order to enforce the United .Nations Security Council Resolutions referenced above, defend the national security interests of the United States against the threat posed by Iraq, and restore international peace and security in the region.


Zurück zur Irak-Seite

Zurück zur Homepage