Pentagon plant Kriegslügen / Bush Will Keep Wartime Office Promoting U.S.
New York Times berichtet über gezielte Falschinformationen. US-Verteidigungsministerium dementiert
Man weiß nicht mehr, was man glauben soll. Am 20. Februar 2002 berichtete die New York Times über einen Plan des US-Verteidigungsministeriums, künftig sowohl richtige als auch gezielte Falschinformationen in die Welt zu setzen. Damit solle die öffentliche Meinung im Ausland positiv beeinflusst werden. Einen Tag darauf ließ das Pentagon den Bericht der zeitung dementieren. US-Verteidigungsminister Rumsfeld sagte: "Das Pentagon verbreitet weder gegenüber der ausländischen Presse noch einer anderen Presse Desinformation." (Zit. n. Frankfurter Rundschau, 21.02.2002) Vielmehr verbreite Washington in der ganzen Welt die Wahrheit. Und wenn sich das US-Militär einmal geirrt habe, dann korrigiere es sich so schnell wie möglich. Nur gegenüber dem Gegner verbreite das Militär manchmal aus strategischen Gründen Fehlinformationen. - Das gehört wohl in den Bereich des "Tarnens und Täuschens". Da ist bekanntlich fast alles erlaubt, was der eigenen Sache nützt. Insofern fragt man sich natürlich, wann das Pentagon die Wahrheit sagte: Als es die Pläne für die gezielten Fehlinformationen in die Welt setzte, oder als es verlautbaren ließ, dass es die Wahrheit sagen würde. Oder hat Rumsfeld gar in beiden Fällen die Unwahrheit gesagt?
Wie dem auch sei. Im Folgenden dokumentieren wir eine der vielen Pressemeldungen in deutschen Zeitungen vom 20. Februar 2002, als der Bericht der New York Times kolportiert wurde, diesmal aus der taz. Anschließend dokumentieren wir die Originalquelle, die New York Times vom 20.02.2002.
Pentagon plant Kriegslügen
Das US-Verteidigungsministerium will gezielt
Falschinformationen lancieren. Damit soll die öffentliche Meinung in feindlichen
wie in befreundeten Ländern im US-Sinne beeinflusst werden.
Die Skepsis der US-Verbündeten gegenüber einem möglichen
Angriff auf den Irak zeigt Wirkung, wenngleich anders, als
sich das Frankreichs Außenminister Hubert Vedrine und der deutsche
Joschka Fischer erwartet hatten: Einem Bericht der New York
Times zufolge arbeitet das US-Verteidigungsministerium an
der Erstellung von Nachrichten, echten und gefälschten, um die
öffentliche Meinung im Ausland zu Gunsten der US-Kriegspolitik zu
beeinflussen.
Das nach den Terroranschlägen vom September 2001 gegründete
"Büro für Strategischen Einfluss", ein mit Millionenbeträgen
finanzierter Stab des Verteidigungsministeriums, der im
Wesentlichen im Verborgenen arbeitet, soll dem Bericht
zufolge ausländische Medien mit Geschichten füttern, um die
Absichten der US-Regierung in Übersee zu verbreiten. Und zwar so, dass
die Journalisten nicht merken, dass sie unmittelbar vom Pentagon
geführt werden. Dazu sollen einflussreiche Politiker und
Journalisten mit E-Mails von neutraler Herkunft gefüttert
werden.
Ferner sollen sowohl verdeckte Quellen als auch die normalen
Veröffentlichungen und Pressekonferenzen des Pentagons
genutzt werden. Allerdings bangen interne Kritiker des Pentagons ob
dieser Pläne um Ansehen und Glaubwürdigkeit des Ministeriums.
Verteidigungsminister Donald Rumsfeld und Präsident George
W. Bush hätten noch nicht über die Pläne entschieden, heißt es.
Als Problem wird lediglich diskutiert, dass Falschberichte
über die Nachrichtenagenturen verbreitet und auch von US-Medien
veröffentlicht werden könnten. Die Falschinformation der
eigenen Presse aber ist der Regierung verboten.
Bereits im Oktober hatte die US-Regierung die Rendon Group,
eine in Washington, Boston und London ansässige Werbeagentur,
damit beauftragt, den Krieg im Ausland zu verkaufen. Mit der
Rendon Group gibt es Erfahrungen schon aus dem Golfkrieg
1991: Damals arbeiteten mehrere Werbeagenturen im Auftrag der
kuwaitischen Elite daran, die US-amerikanische
Öffentlichkeit auf den Krieg vorzubereiten. Dutzende gefälschte Videos und die
frei erfundene Horrorgeschichten von den irakischen Besatzern,
die in den Krankenhäusern kuwaitische Babys aus Brutkästen zerren,
gingen auf das Konto der Werbestrategen, die jetzt wieder
für die Bush-Regierung tätig sind. 100.000 Dollar monatlich erhält
die Rendon Group für ihre ganz geheime Öffentlichkeitsarbeit.
BERND PICKERT
Aus: taz, 20. Februar 2002
HEARTS AND MINDS
Bush Will Keep Wartime Office Promoting U.S.
By ELIZABETH BECKER and JAMES DAO
WASHINGTON, Feb. 19 - President
Bush has decided to transform the
administration's temporary wartime
communications effort into a permanent office of
global diplomacy to spread a positive image of the
United States around the world and combat
anti-Americanism, senior administration officials
said today.
"The president believes it is a critical part of
national security to communicate U.S. foreign
policy to a global audience in times of peace as
well as war," said Dan Bartlett, the White House communications director.
While discussions are at a preliminary stage, officials said there was general agreement in the administration
that the intense shaping of information and coordination of messages that occurred during the fighting in
Afghanistan should become a permanent feature of national security policy.
The White House office to be created to carry out the policy will coordinate the public statements of State,
Defense and the other departments like the Voice of America to ensure that foreign correspondents in
Washington as well as foreign leaders and opinion-makers overseas understand Mr. Bush's policies.
"What is important is we want to do a better job of using the government seamlessly to give direction to the
president's global diplomacy," a senior administration official said.
Officials said the new office would be entirely separate from a proposed
Office of Strategic Influence at the Pentagon, which would use the media, the
Internet and a range of covert operations to try to influence public opinion
and government policy abroad, including in friendly nations.
That office is contemplating plans, which are being reviewed by Secretary of
Defense Donald H. Rumsfeld, to disseminate information, and possibly even
disinformation, in foreign media as part of an aggressive campaign by the
military to promote American policies overseas.
Today, the president of the Radio- Television News Directors Association,
Barbara Cochran, wrote a letter to Mr. Rumsfeld objecting to any plans
involving the spread of false or misleading information by the Pentagon.
Like the office of Homeland Security, the efforts to centralize public
diplomacy following the Sept. 11 attacks have grown in importance and
urgency in the last six months.
So far, the new White House office has no name, no director and no budget,
though officials say Mr. Bush has said money will be no obstacle in pursuing
the effort. The earlier White House push to create a more positive image of
the United States after Sept. 11 was led by Karen P. Hughes, senior adviser
to the president and is known as the Coalition Information Center.
The major goal, officials said, is to stem what the White House sees as a
rising tide of anti-Americanism.
"A lot of the world does not like America, and it's going to take years to change their hearts and minds," said
a senior official involved in the discussions.
The president broached the possibility of a permanent mission in a meeting with the top people who speak for
the administration in September. "He told us that we were going to be at this for a long, long time," one
participant said, "that we were setting a template for future presidents, that we had to think big, strategic,
historic thoughts."
Global diplomacy as envisioned in the new office will inject patriotism into the punishing 24-hour, seven-day
news cycle, officials said. It will include information campaigns about Mr. Bush's domestic policy - like
education bills - as well as traditional information about the military, diplomatic and economic sides of
national security policy, officials said.
Rather than create agencies, the new office would take advantage of the huge communications network of
American embassies, their media offices and the broadcast network already in place under the State
Department.
Charlotte Beers, a former advertising executive now in charge of public diplomacy at the State Department,
has used her marketing skills in an attempt to make American policies as familiar as American culture.
Officials involved in the global communications effort said it required clear direction from the White House to
break down the bureaucratic walls built up around the government after the cold war ended and the focus on
defeating a clear-cut enemy disappeared.
Foreign journalists say they have given up getting meaningful interviews from American officials here. Only the
most senior ambassadors from allied countries meet regularly with government policy makers.
"There was often the feeling that we were either taken for granted or considered irrelevant," said Patrice de
Beer, the former Washington correspondent for Le Monde, the French daily. "We don't expect anyone to
deliver state secrets to us but to be accessible to explain what the policy was. That's all."
In the earlier White House effort, Ms. Hughes joined forces with her British counterpart to put together the
Coalition Information Center, known as the war room.
When Washington decided to highlight the Taliban's policy against women's rights, officials enlisted not only
First Lady Laura Bush but Cherie Blair, the wife of the British prime minister.
"The Afghanistan women's campaign was the best thing we've done - giving insight into their vision of the
future," said Jim Wilkinson, the head of the Coalition Information Center.
New York Times, February 20, 2002
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