"Die Regierungen müssen für verbesserten Zugang zu sicherem Trinkwasser sorgen" / "Governments have the primary role in promoting improved access to safe drinking water"
Das 4. Weltwasserforum in Mexiko-Stadt ging mit einer Minister-Erklärung zu Ende - NGOs enttäuscht: Recht auf Wasser ist kein Menschenrecht
Im Folgenden dokumentieren wir die Abschlusserklärung des 4. Weltwasserforums, das am 21./22. März in Mexiko-Stadt mit der Verabschiedung einer Abschlusserklärung der versammelten 146 Minister zu Ende ging. Die Reaktionen der Fachwelt und der Öffentlichkeit waren durchwachsen. Kritik kam insbesondere von den globalisierungskritischen Gruppen - dies kommt in dem einleitenden Artikel zum Ausdruck.
Kein Recht auf Wasser
4. Weltwasserforum in Mexiko-Stadt beendet. Abschlußerklärung ohne Festlegung auf Wasserzugang als Menschenrecht.
Von Gerold Schmidt (npl)
Nicht überraschend und für die Wasseraktivisten in aller Welt doch enttäuschend: In der abschließenden Ministerklärung auf dem Dienstag (21. März 2006) beendeten 4. Weltwasserforum in Mexiko-Stadt wird die Forderung nach einem Menschenrecht auf Wasser nicht erwähnt. Statt dessen optierten die 146 Minister und Delegationschefs für eine verwässerte Formulierung, in der Wasser als "lebenswichtiger Faktor" für nachhaltige Entwicklung und Armutsbekämpfung bezeichnet und das UN-Millenniumsziel bekräftigt wird, wonach bis 2015 die Zahl der Menschen ohne Zugang zu sauberem Trinkwasser halbiert werden soll. Der Entwurf Boliviens, Venezuelas, und Kubas, in dem das Menschenrecht auf Wasser betont wird, soll als Anhang der Erklärung angefügt werden. Vor allem Boliviens frisch gekürter Wasserminister Abel Mamani hatte sich während des Weltwasserforums für diese Sichtweise stark gemacht. Er sorgte damit für eine gewisse Spannung auf der ansonsten recht farblosen und durch extreme Sicherheitsmaßnahmen gekennzeichneten Veranstaltung. In einer weiteren Zusatzerklärung sprechen die EU-Länder vom Wasser als "fundamentalem Recht".
Erfolg für Konzerne
Letztendlich hat sich damit auf dem Forum, das der Weltwasserrat und Gastgeberland Mexiko ausrichteten, das Interesse von Industrieländern, multinationalen Wasserkonzernen und internationalen Finanzinstitutionen wie der Weltbank durchgesetzt. Diese wehren sich vehement gegen ein einklagbares Menschenrechtskonzept, weil es ihren Vorstellungen von höheren Wassertarifen und der Beteiligung der Privatindustrie im städtischen und ländlichen Wassersektor entgegensteht. Zumindest in den Debatten befanden sich diese Akteure jedoch in der Defensive. Von Beginn des einwöchigen Weltwasserforums an sahen sie sich mit dem ständigen Vorwurf konfrontiert, wie bei den vorausgegangenen Foren vor allem Privatisierungsinteressen fördern zu wollen.
Die unter dem Motto "Aktionstage zur Verteidigungs des Wassers" organisierten Parallel- und Gegenveranstaltungen zum offiziellen Forum waren weitaus besser besucht als erwartet. Am 16. März nahmen zwischen 20.000 und 30.000 Menschen an einer Demonstration gegen die Privatisierung der Wasserressourcen und das offizielle Forum teil. Der Ethikrat des Lateinamerikanischen Wassertribunals verhandelte unter großem Publikumsinteresse 13 exemplarische Fälle auf dem Subkontinent, bei denen das Recht auf Wasser in unterschiedlicher Weise verletzt wird. Foren wurden auch von mexikanischen und lateinamerikanischen Bewegungen gegen Staudammprojekte und der Internationale Gewerkschaft Öffentliche Dienstleistungen (PSI) veranstaltet.
Globaler Widerstand
Das alternative Internationale Wasserforum vom 17. bis 19. März zog mehr als tausend Teilnehmer von sozialen Bewegungen und NGOs aus über 40 Ländern an. "Wir dürfen uns beglückwünschen für das, was wir in den vergangenen Monaten aufgebaut haben", so auf dem Abschlußpodium Annette von Schönfeld, bei der deutschen Organisation Brot für die Welt verantwortlich für die Kampagne Menschenrecht Wasser.
Trotz teilweise unterschiedlicher Positionen waren sich die Wasseraktivisten aus der ganzen Welt in einem Punkt einig: Wasser darf nicht privatisiert werden. Wasser ist ein Menschenrecht und ein Allgemeingut, das allen zugänglich sein muß. In der Erklärung des alternativen Forums wird die Formierung einer weltweiten Wasserbewegung angestrebt, die diesen Forderungen Nachdruck verleihen soll. Ohne Defizite im öffentlichen Wassermanagement zu verkennen, ist die Erklärung ein deutliches Bekenntnis zu verschiedenen Formen öffentlicher Verwaltung der Wasserressourcen mit partizipativen Kontroll- und Entscheidungsmöglichkeiten gesellschaftlicher Institutionen, nicht aber privater Unternehmen.
* Aus: junge Welt, 24. März 2006
D o k u m e n t a t i o n
4th WORLD WATER FORUM
MINISTERIAL DECLARATION
We, the Ministers assembled in Mexico City on the occasion of the Fourth World
Water Forum (4th WWF), "Local Actions for a Global Challenge" on March 21st and 22nd, 2006,
-
Reaffirm the critical importance of water, in particular freshwater, for all aspects
on sustainable development, including poverty and hunger eradication, waterrelated
disaster reduction, health, agricultural and rural development,
hydropower, food security, gender equality as well as the achievement of
environmental sustainability and protection. We underline the need to include
water and sanitation as priorities in national processes, in particular national
sustainable development and poverty reduction strategies.
- Reaffirm our commitment to achieve the internationally agreed goals on integrated water resources management (IWRM), access to safe drinking water and basic sanitation, agreed upon in Agenda 21, the Millennium Declaration and
the Johannesburg Plan of Implementation (JPOI). We reiterate the continued and
urgent need to achieve these goals and to keep track of progress towards their
implementation, including the goal to reduce by half, by the year 2015, the
proportion of people unable to reach or afford safe drinking water.
- Reaffirm, in particular, our commitment to the decisions adopted by the 13th
session of the United Nations Commission on Sustainable Development (CSD-
13), in April 2005, on policy options and practical measures to expedite
implementation in water, sanitation and human settlements. We note with interest
the importance of enhancing the sustainability of ecosystems and acknowledge
the implementation and importance in some regions of innovative practices such
as rain water management and the development of hydropower projects. Further
reaffirm the importance of the involvement of relevant stakeholders, particularly
women and youth, in the planning and management of water services and, as
appropriate, decision-making processes.
- Take note of the Ministerial Declaration of the Third World Water Forum and
recognize the work done within the UN System in support of member States, in
order to reach the aforementioned goals. In this regard, we support the
coordinating role of UN Water and highlight the need to strengthen its work within
its mandate among the relevant UN organizations, funds and programs. We
appreciate the inputs from the UN Secretary General’s Advisory Board on Water
and Sanitation to reinforce ongoing implementation efforts towards reaching
water and sanitation targets. We express our continued support to initiatives like
the Water for Life Decade and our interest in the United Nations Secretary
General’s WEHAB Initiative.
- Recognize the contributions of the 4th WWF and its preparatory regional process
to building capacity at international, regional and national levels and promoting
the exchange of best practices and lessons learned on international water and
sanitation issues.
- Acknowledge the input of the Forum for the follow up segment on water and
sanitation of the 16th Session of the CSD, to be held in 2008 which will play an
important role to monitor and follow-up decisions on water and sanitation and
their inter-linkages taken at CSD-13, and as an example of coordinated
participation and involvement of governments at all levels, civil society,
intergovernmental organizations, non-governmental organizations, private sector,
scientific institutions, partnerships, and international financial institutions
regarding water issues and other relevant stakeholders.
- Reaffirm also the decision of the 13th Session of the Commission of Sustainable
Development regarding, inter alia:
a) that a substantial increase of resources from all sources, including
domestic resources, official development assistance and other resources will
be required if developing countries are to achieve the internationally agreed
development goals and targets, including those contained in the Millennium
Declaration and the JPOI, and
b) that Governments have the primary role in promoting improved access to
safe drinking water, basic sanitation, sustainable and secure tenure, and
adequate shelter, through improved governance at all levels and appropriate
enabling environments and regulatory frameworks, adopting a pro-poor
approach and with the active involvement of all stakeholders;
- Recognize the importance of domestic and international policies that foster and
assist building capacities and cooperation at all levels to mitigate water-related
disasters including prevention, preparedness, risk assessment, community
awareness, resilience and response.
- Recognize the important role that parliamentarians and local authorities are
playing in various countries to increase sustainable access to water and
sanitation services as well as to support integrated water resource management.
An efficient collaboration with and between these actors is a key factor to meet
our water related challenges and goals.
- Note with appreciation the work of stakeholders at the regional preparatory
process towards the 4th WWF as well as during the Forum itself, and take note of
the documental output of the said regional preparatory stakeholder process,
included as annex to this declaration. As appropriate, this output can be used as
source of information for our tasks. We also thank participating parliamentarians
and local authorities for their valuable views and opinions expressed during our
joint working session at the Fourth World Water Forum, and take note of their
statements included as annex to this declaration.
- Welcome the launch at the 4th WWF of the CSD Water Action and Networking
Database (CSD WAND), as a means of implementing the decision from CSD-13
to develop "web-based tools to disseminate information on implementation and
best practices" on water and sanitation. The CSD-WAND will serve as a platform
for exchanging information and best practices, lessons learned and relevant
international agreements and policy recommendations. We note that the CSD
WAND has been built upon information collected during the 2003-2005 CSD
Cycle, in the Portfolio of Water Actions – as an output of the Ministerial
Conference of the Third World Water Forum--, and in the database of local
actions of the 4th WWF.
- Encourage all stakeholders, including national and international agencies, and
other international and regional fora, such as World Water Week in Stockholm
and the water weeks of the regional development banks, to contribute to and
exchange information through the WAND.
- Thank the Government of Mexico and the World Water Council for the
organization of the 4th WWF and for their determination to promote better water
management through dynamic local actions for a global change.
Mexico City, March 22, 2006.
Quelle: www.worldwaterforum4.org (pdf-Datei)
Zurück zur "Globalisierungs"-Seite
Zurück zur Homepage