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Auf nach Somalia!

Von Knut Mellenthin *

Die Europäische Union erwägt einen Militäreinsatz im ostafrikanischen Bürgerkriegsland Somalia. Informationen aus Brüssel zufolge soll Frankreich bei der Ausbildung von Offizieren und Soldaten für die somalische Übergangsregierung, die sich seit über drei Jahren im Krieg mit islamistischen Milizen befindet, unterstützt werden. Die Entscheidung, auf die Paris schon seit April drängt, fiel am Montag auf einem Treffen der EU-Außenminister in Brüssel und hat zunächst keinen verbindlichen Charakter.

Brüssels Außenpolitiker Javier Solana erläuterte auf einer Pressekonferenz die geplanten nächsten Schritte. Anfang August soll eine Delegation der EU nach Somalia reisen, um die technischen Voraussetzungen für eine stärkere militärische Unterstützung der Übergangsregierung zu erkunden. Voraussichtlich Ende nächsten Monats will Solana der Union auf dieser Grundlage einen Bericht mit Vorschlägen vorlegen. Insbesondere wolle man sich auf drei Themen konzentrieren: die Ausbildung selbst, die Bezahlung der neuen Truppen und die Zusammenarbeit mit der afrikanischen »Friedenstruppe« AMISOM, die seit 2007 in Mogadischu stationiert ist.

Die Bezahlung der Soldaten ist ein wichtiges Thema, da die Übergangsregierung kaum über Finanzmittel verfügt. Weil der ohnehin niedrige Sold oft monatelang ausbleibt, desertieren viele Soldaten oder widmen sich als Nebengewerbe dem Straßenraub und anderen Formen der Ausplünderung der Bevölkerung. Einen Teil ihrer Popularität verdanken die Islamisten ihrem wirksamen Vorgehen gegen diese Formen der Kriminalität.

AMISOM soll zwar auf eine Stärke von 8000 Mann gebracht werden, besteht aber bisher nur aus 4300 burundischen und ugandischen Soldaten. Ihr von der Afrikanischen Union erteiltes Mandat beschränkt sich auf den Schutz des Flughafens und des Hafens von Mogadischu sowie einiger Regierungsgebäude, insbesondere des Präsidentenpalastes. Auch der AMISOM fehlt es permanent an Geld. Hauptsächlich aus diesem Grund wurde die geplante Mannschaftsstärke nicht erreicht.

Frankreich hatte als erstes und bisher einziges westliches Land schon im April die Ausbildung somalischer Truppen in seinem Stützpunkt Dschibuti am Roten Meer angekündigt. Diese sollte ursprünglich erst im September beginnen, wurde aber wegen der zunehmend schlechteren militärischen Situation der Übergangsregierung schon im Juli mit den ersten 150 Mann begonnen. Insgesamt sollen nach der bisherigen Planung 500 Somalis ausgebildet werden.

Ob und in welchem Umfang sich daran künftig andere europäische Staaten beteiligen werden, ist auch nach dem EU-Beschluß vom Montag völlig ungewiß. Zusagen gibt es bisher offenbar noch nicht. Der französische Außenminister Bernard Kouchner schätzt die Aussichten eher skeptisch ein. Möglicherweise werden sich Staaten wie Deutschland lieber mit der Ausbildung von somalischen Polizisten beschäftigen. Frankreich setzt auch auf die Mitwirkung von Kenia, das eine gemeinsame Grenze mit Somalia hat, und sogar auf die Hilfe der Arabischen Liga.

Unterdessen hat Ugandas Präsident Joweri Museweni angekündigt, daß sein Land grundsätzlich bereit sei, die erforderliche Anzahl Soldaten zur Verstärkung von AMISOM zur Verfügung zu stellen. »Was wir benötigen, sind Ausrüstung und Geld.«

* Aus: junge Welt, 30. Juli 2009

SOMALIA - Council conclusions

The Council debated the situation in Somalia.

After the discussion, it adopted the following conclusions:
  1. " The Council condemns the armed attacks against Somalia's Transitional Federal Government (TFG) and against the UN and NGOs. It expresses its deep concern over the violations of human rights and international humanitarian law, and calls on all parties to the conflict to respect international law. The situation in Somalia remains one of the worst humanitarian crises in the world.
  2. The Council reaffirms its support to the Transitional Federal Government under the leadership of President Sheikh Sharif Sheikh Ahmed and the President's commitments to honour the principles laid down in the Djibouti Peace Agreement, including the spirit of reconciliation and the search for an inclusive political process. It calls on all armed groups to urgently lay down their weapons and join in a genuine broad-based dialogue with the TFG. The Council expresses its appreciation and support to the AU and AMISOM for their efforts.
  3. The Council underlines the importance of a comprehensive approach to the situation in Somalia, linking security with development, rule of law and respect for human rights, gender related aspects and international humanitarian law. It stresses that long term assistance from international partners cannot be effective without a stabilization of the security situation.
  4. The Council encourages constructive engagement from all regions of Somalia, including Puntland and Somaliland, in building an environment of trust and cooperation to mutual benefit. The Council also recognises that the situation in Somalia must be addressed in a regional and international context, with all neighbouring states playing a constructive role for a lasting and peaceful solution to the present conflict.
  5. The Council welcomes the successful conduct of the EU NAVFOR ATALANTA operation, which is playing a leading role in international anti-piracy efforts. It also welcomes the international community's ongoing work to ensure prosecution of piracy. The Council recognizes the important work conducted within the International Contact Group on Piracy off the coast of Somalia. It stresses the need to fight the root causes of piracy.
  6. The Council recalls the longstanding and continuing efforts of Member States and the Community to address the dire humanitarian situation and to provide humanitarian and development assistance. Furthermore, it welcomes the additional Community contributions of 60 MEUR for AMISOM and 13 MEUR for the UNDP-managed Rule of Law and Security programme, as well as Member States' contributions to the security sector, as pledged at the donor's conference in April.
  7. The Council has decided to step up the EU engagement for promoting peace and development in Somalia, in line with the High Representative's recommendations. Due to the difficulties of engaging effectively in the country, efforts will entail a flexible and phased approach. EU engagement will be guided by the principles of accountability, transparency and Somali ownership. Priority will be given to activities that produce quick, yet sustainable, results to promote peace and recovery for the Somali people. Capacity building of public institutions will be of particular importance in this context.
  8. The Council underlines that EU efforts will have to be closely coordinated with all relevant actors. It recognises the important role played by the International Contact Group on Somalia under the leadership of the UN SRSG.
  9. In this context the Council
    • (a) will explore ways to increase assistance to support TFG institutions. It welcomes the first steps taken by the TFG to establish accountable financing systems;
    • (b) expresses its continued support to AMISOM, given its pivotal role in the peace process. Further engagement with the AU and AMISOM should identify the most urgent needs and possible additional EU support in order for AMISOM to develop capabilities commensurate with its mandate;
    • (c) will explore the possibility of additional EU support to the security sector, including through support to the UN-led assessment process and TFG priorities and commitments as well as through the training of security forces. The Council agrees that support in the security sector should be well coordinated, notably with the AU, the UN and other relevant EU partners, in particular the US. It should support a Somali national security strategy, committed to the rule of law, respect for human rights and gender;
    • (d) intends to assess possible additional EU support to regional maritime capabilities in cooperation with the International Maritime Organisation and the International Contact Group on Piracy off the coast of Somalia. Related issues such as coastal environmental protection and fishery protection should be addressed;
    • (e) will encourage diaspora communities to engage constructively in the peace process for the state-building and development of Somalia;
    • (f) views positively the possibility of appointing an EUSR for the Horn of Africa in order to further enhance the EU's ongoing strategic policy formulation and the coordination of EU activities.
  10. The Council invites the relevant Council bodies and institutions and the Commission to urgently elaborate detailed and concrete proposals on the implementation of these conclusions.
** Source: COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION: PRESS RELEASE, 2958th Council meeting - General Affairs and External Relations - External Relations; Brussels, 27 July 2009; p. 6-8; www.consilium.europa.eu




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